Karty magnetyczne – ewidencja oraz zabezpieczanie

kwi 26, 2018

0

Karty magnetyczne – ewidencja oraz zabezpieczanie

Personalne karty pracownicze w dużym zakładzie pracy, są wykorzystywane w wielu celach. Dwa główne to:

– ewidencja czasu pracy pracowników;
– określanie dostępu do pomieszczeń;

Chociaż te dwie funkcje są powszechne, to mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak to w praktyce funkcjonuje.

Jak funkcjonują korporacyjne systemy ewidencji oraz zabezpieczeń?

Zawsze wszystko zaczyna się od komputera, a ściślej od odpowiedniego oprogramowania. Oprogramowanie ma za zadanie odpowiednią interpretację sygnałów jakie dostaje z rozbudowanego systemu czujników. W przypadku ewidencji pracowniczej, są to czujniki umieszczone na bramkach wejść i wyjść. Natomiast w przypadku dostępu do pomieszczeń, są to zamki magnetyczne. Najważniejszym jednak elementem systemu są personalne karty magnetyczne. Karta magnetyczna ma za pomocą magnetyzmu zapisany odpowiedni kod (indywidualny, który jest czymś w rodzaju magnetycznej linii papilarnej). Ten kod z kart magnetycznej jest zaczytywany przez czujnik i wysyłany do mózgu systemu, czyli komputera z oprogramowaniem. W zależności od tego do czego służy czujnik, mogą się wykonać dwie akcje:

– ewidencja pracownicza: sygnał wejścia jest zapamiętywany w bazie danych (podobnie jest z sygnałem wyjścia);

– określenie dostępu: sygnał jest wysyłany do komputera, zapisywany jest czas próby wejścia, następnie system po identyfikacji kodu, wydaje odpowiedni nakaz do zamka w drzwiach (otwarcia się lub zamknięcia).